Det er ikke noen enkel oppgave å få innpass og kredibilitet i den enorme fiskeutstyrsjungelen der ute, spesielt ikke om en har skaffet seg et litt frynsete rykte. Loop Europe er kjerringa mot strømmen.
Av: Endre Hopland
– Det er jo en historie knyttet til Loop-navnet, og gjennom flere år mistet selskapet markedsandeler over hele verden. Dette handlet blant annet om at det tidligere var ustabilitet med leveranser, noe en stor fiskeutstyrsprodusent ikke kan være bekjent av, sier daglig leder i Loop Europe, Thor Øyvind Hagen, til Hooked.
I 2013 ble merkevaren Loop kjøpt opp av canadiske Coordinates Capital Corporation, og den nye eieren gikk straks i gang med fornyelsen og restruktureringen av selskapet. Loop har vært en foregangsfigur på markedet i mange år, og produktmessig er de i eliteklassen. Støyen rundt selskapet har likevel ødelagt mye. Situasjonen i dag er likevel en ganske annen enn for bare noen få år siden.
– Vi har jobbet med restrukturering i to år nå, og vi begynner virkelig å se effekten. Det siste året har vi omsatt for rundt 12 millioner kroner. Det er nesten 350 prosent mer enn de 3,5 millionene fra samme tid i fjor. I tillegg har vi investert stort i nytt hovedkontorbygg i Sandefjord. Dette inneholder både kontorfasiliteter, 1800 kvadrat med lagerplass, fem semiautomatiske plukkmaskiner og eget showrom, sier Hagen.
– En stor oppgave
Dette er investeringer for fremtiden, for Hagen og co. har ingen planer om å hvile på laurbærene, selv om de har hatt et veldig bra år.
– I markedsplanen vår, eller bibelen som jeg liker å kalle den, er det budsjettert med at vi skal omsette for over fem millioner euro (46,3 millioner kroner) i 2020, og dette mener vi er realistisk. Men det krever selvsagt mye. For å få til noe slikt må det investeres i infrastruktur og markedsføring, og her har vi altså gjort store grep. Utenom nybygget har vi lansert nye nettsider og eget e-magasin, samtidig som Loop-tradisjonen med gode filmer og bilder holdes vedlike, sier han.
Da det seint i 2013 ble fattet en avgjørelse om å gjøre Loop til en av maktfaktorene på fluefiskemarkedet i Europa igjen, ble ting gjort skikkelig fra begynnelsen av. Loop Europe er en del av Imago Group, som også har mange andre baller i luften. I juni 2014 ble en langtidsavtale med Loop Tackle Design inngått, og denne innbefatter salg av alt Loop-utstyr i Europa og Russland.
– Dette var en stor oppgave å ta på seg, og den krevde investeringer i kontor og lager. Nå har vi et nytt og moderne hovedkontor med et plukklager med verdier for 1,7 millioner euro. Dette høres kanskje mye ut, men slik må det være dersom vi skal kunne tilby kundene våre full service og kjapp leveringstid. Og det skal vi, sier Hagen til Hooked.
Ser lyst på fremtiden
Selv begynte Hagen i daglig leder-jobben 1. mars i år. Med seg på laget har han en solid salgsstyrke, et knippe servicefolk, karene på lageret og en håndfull såkalte pro team-ambassadører rundt om i Europa, inkludert i Norge. Det var også i Norge det i utgangspunktet var meningen at Loop skulle holde seg, men det var før Loop Tackle Design fant ut at det ønsket større huber.
– Tidlig på sommeren i fjor ble det tegnet en intensjonsavtale om utvidelse til hele Europa, og nå har vi huber over det meste av verden. I Europa alene har vi rundt 200 forhandlere, med kjernemarked i Norge, Sverige og Storbritannia, og vi blir stadig flere, sier han til Hooked.
Hagen kan skrive under på at det er tungt å jobbe i motbakke, men han synes tilbakeholdenheten rundt Loop-produktene i Norge er i ferd med å forsvinne fullstendig.
– Vi føler vi har fått godt gjennomslag med satsingen vår, og opplever veldig mye positivitet. Folk har begynt å prøve oss igjen, og produktene kommer i tide og har den kvaliteten de skal. Vi ser lyst på fremtiden, sier Hagen til Hooked.