Frontmontert elmotor kan utvilsomt by på mye for sportsfiskere. Undertegnede investerte i en slik for sesongen 2015. Har min Motorguide Xi5 levd opp til forventningene etter første sesong?
Av: Erik Grimsøen
For deg som ikke orker å lese en masse tekst, svaret på spørsmålet er: JA!
Hva er en frontmontert elmotor?
Det ligger litt i navnet. Elmotorer i båt har en lang historie, og ideen om å montere elmotoren foran er langt i fra ny. Under ser du et bilde fra Minn Kota, det andre store elmotormerket på markedet, som viser utviklingen av deres elmotorer for aktermontering. Lengst mot venstre ser du en elmotor ala 1934.
De første elektriske motorene for sportsfiske fra båt kom allerede på 1930-tallet. Silvertrol og Minn Kota var blant de aller første, men de første modellene var mildt sagt noe for de spesielt interesserte. De var aktermonterte, tunge i forhold til effekten og med batteriteknologien man hadde tilgjengelig var driftstiden ikke stort bedre enn tiden man brukte på å bære utstyret fra bilen til båten. Dagens aktermonterte elmotorer likner kanskje på disse tidlige modellene rent utseendemessig, men teknologien i både motorer og batterier har endret seg fundamentalt.
På 60-tallet var det endel som begynte å eksperimentere med å flytte elmotoren fra båtens akterspeil og frem til baugen. Dette bød på mange fordeler, ikke minst fordi det ofte var der man stod og fisket. På 70-tallet begynte elmotorene for alvor å vandre fra sin plass på båtens akterspeil og frem til baugen. På 80-tallet var frontmonterte elmotorer et vanlig syn på de fleste amerikanske bass-boats. Omtrent samtidig dukket en elmotor opp på undertegnedes båt, sterkt inspirert av amerikansk sportsfiskepresse. På det tidspunktet var en modell beregnet for frontmontering langt utenfor hva ukelønnen kunne dekke, og uansett omtrent umulig å få kjøpt i Norge, så løsningen ble en motor for aktermontering montert på en hjemmelaget brakett i baugen. Sånn er det å være født 20 år senere enn de virkelige innovatørene. Dog fikk jeg virkelig smaken på ideen, og utstyret åpnet opp for å la datidens totakter få stå i fred under dorgingen samt at ankeret ble stadig mindre brukt.
De amerikanske bass-boats er rendyrkede sportsfiskebåter hvor man står foran i baugen under fisket, og dette passet perfekt med elmotorer kontrollert med en fotpedal. Av flere grunner har aldri denne typen båter slått skikkelig til i Skandinavia, og som en konsekvens av det har heller ikke frontmontert elmotor blitt like vanlig her som i USA. I de båtene vi typisk fisker fra, befinner man seg i bakre halvdel av båten under fisket, og vi har ofte vindskjermer eller styrhus som må passeres for å komme til baugen.
Men dette endret seg drastisk på 90-tallet. Den første elmotoren med en variant av automatisert styring var det Minn Kota som lagde tilbake i 1991. I 2003 kom samme merke med en modell som kunne styres med håndholdt fjernkontroll, og åpnet dermed opp et helt nytt marked. Siden den gang har salget av slike motorer i Norge økt betydelig, og noen få butikker tok til og med steget helt ut og begynte å lagerføre motorene. Frontmontert elmotor gikk fra å være noe man hadde lest om, til noe man hadde sett på, og derfra var det siste steget om bord i båtene våre kort for de ivrigste.
Men det var først når Minn Kota puttet en GPS inn i hodet på motorene sine at det virkelig tok av her hjemme. I 2013 gjorde Motorguide det samme, og vi fikk endelig se reell konkurranse i dette markedet. I Skandinavia i dag er det to dominerende merker, og to mindre, som har frontmonterte elmotorer. De to store er Minn Kota og Motorguide, de små er Watersnake og Haswing.
Hva er vitsen?
Dette er utstyr som koster en del penger. I praksis ser du fort på en investering fra rundt 11.000,- for selve motoren og fra rundt 2.000,- for et egnet batteri og da snakker vi om de minste motorene. Når man skal legge så mye penger på bordet, er det naturlig å spørre seg hva man egentlig ønsker å oppnå. Min ublue påstand er at en frontmontert elektrisk motor er noe av det mest versatile utstyret du kan putte i båten din. Dette blir fort en «må ha» gjenstand når man først har brukt den. Hvis du ikke ønsker å investere i dette, er det derfor lurt å takke pent nei hvis du blir invitert med på tur i en båt som har utstyret om bord…
- Siden motoren sitter foran fungerer den som en baugthruster og kan brukes til å manøvrere båten på steder du ellers ikke vil komme til eller tørr å kjøre inn i. Du kan stå foran i båten og kikke ned i vannet mens du sakte siger fremover, og bråstanse båten dersom det blir for skummelt. Smale sund, områder med mye stein eller vegetasjon blir plutselig tilgjengelig.
- Med GPSen får du en del automatiserte funksjoner. Den mest brukte er kanskje ankringsfunksjonen. Med ett tastetrykk på fjernkontrollen holder motoren båten i ro med baugen mot vind/ strøm.
- Samme GPS gir deg autopilot-funksjoner. Du kan sette en kurs, eller en bestemt rute og motoren sørger for at båten følger din kommando i en hastighet eller med en motorkraft du bestemmer.
- Til kortere forflytninger behøver du ikke å starte den tradisjonelle påhengsmotoren. Du forflytter deg stille og pent, uten å skremme fisken i samme grad som før. Du sliter også vesentlig mindre på påhengeren din siden antall start-stopp synker drastisk. Bensinforbruket går ned siden bensinmotoren får færre triftstimer.
- Til lengre forflytninger i lav hastighet (for eksempel relativt sakte trolling) blir eksos og motordur noe du husker at du opplevde en gang for lenge siden. Litt av den samme følelsen man hadde da man gikk fra 2-takts påhenger til 4-takt, bare enda mer markant.
- For de lange trollingturene, eller når det skal trolles fortere enn et par knop, kan batterikapasiteten bli en utfordring. Men kombinerer du elmotoren med påhengeren får du det beste fra to verdener. La påhengeren stå for fremdriften, mens elmotoren står for styringen så du har hendene fri til å styre med fiskeutstyret eller kaffekoppen.
- Elmotoren har et betydelig sikkerhetsaspekt. Årlig rykker diverse nødetater og redningstjenester ut til utallige båter som har fått motorstopp. Med elmotoren har du en «reservemotor» som fort kan bli redningen der og da. (Ikke minst et godt argument når ens bedre halvdel skal godkjenne investeringen.)
Ankringsfunksjonen er forresten også praktisk når båten ikke er i «fiskemodus». Hva med å lempe familien og bagasjen i land ved badestranden, for så å bruke fjernkontrollen til å kjøre båten pent ut fra land og ankre opp i passelig avstand fra steiner og badende barn mens du står igjen på stranden? Når dagens strandløver er mette, bruker du fjernkontrollen til å styre båten inn igjen. Når du ankommer Middagsbukta (velkjent sted for soltilbedere i Oslofjorden) for ettermiddagsbadet, behøver du ikke lengre å sjekke hvor de 172 andre båtene har ankertauene sine, du slår bare på ankringsfunksjonen og nyter livet.
Hva mener folket?
I en senere artikkel skal vi gå nøyere inn på tekniske spesifikasjoner, motorstørrelser, batterityper, kabeldimmensjoner og alt det andre man bør ha kontroll på. Som du sikkert har skjønt er jeg en stor fan, men hva sier egentlig folket der ute om sine elmotorer? Jeg tok en prat med noen elmotoreiere om hva de mener selv. Jeg stilte det samme spørsmålet til alle sammen. «Hvordan bruker du elmotoren din og synes du den var verdt pengene?».
Erik Walmann – Pikewallis
«Ettersom jeg er spinnfisker så bruker jeg min først og fremst til ankring. En kjempefordel. Man slipper å kaste anker og man slipper å drifte over en plass i alt for rask fart. Jeg bruker den også under korte plassbytter. Nå har jeg på el-motoren minst mulig under selve fisket, hvis vind og strøm gjør det mulig å drifte i riktig retting i rett fart så bruker jeg Moderjords egen motor fremfor den som sitter på båten. Jepp, den er absolutt verdt pengene. Bruker nesten ikke hovedmotoren mer og sparer masse bensin.»
Carl Stiegler – Oslo Havfiskeklubb/ Norges Trollingforbund
«Jeg har IPilot-utgaven av Minnkotas Riptide, det vil si en frontmontert elmotor beregnet for saltvann med mulighet for styring via GPS. Bruker den stort sett til 2 ting: Anker og kontrollert drift under havfiske, samt autopilot light/fjernstyring under dorgefiske. Elmotor med GPS regner jeg som et av de mest fornuftige innkjøpene jeg har gjort, og noe jeg helt klart kommer til å ha på fremtidige båter. »
Dag Christer Rathke – Team Westin
«Jeg bruker egentlig elmotoren til alle formål. Oppankring for å jiggfiske kanter, driftfiske ved vertikal- og spinnfiske. Oppankring når man bare skal slappe av i båten, sole seg, bade og eventuelt grille. Ved dorging med gummibeter som krever lav hastighet er også elmotoren ideell. Sparer også hovedmotoren for mye unødvendig start og stopp ved korte forflytninger, eller hvis du bare skal kjøre tilbake til starten av driftet. Ved dorging i litt høyere hastigheter bruker jeg også elmotoren for å styre båten og holde stø kurs, eller til å bremse ned båten slik at wobblerne får den riktige gangen.
Etter at jeg startet å fiske fra båt med elmotor har jeg blitt bortskjemt, rett og slett. Absolutt verdt pengene. Husk å legge litt penger i et skikkelig AGM-batteri.»
Atle Høidalen – Allroundfisker
“Jeg bruker elmotoren til sakte dorging (1-2 knop, Mercuryen min klarer ikke å gå så sakte), kjører autopilot og sakte drift/kjøring langs kanter og langs land ved spinnfiske og selvfølgelig ankerfunksjonen ved spinnfiske/vertikalfiske. For meg som fisker mye i Drammenselva med mye strøm er ankerfunksjon og autopilot helt genialt. Beste investeringen jeg har gjort. Har MYE mer utbytte av elmotoren enn f.eks. HDS’en som jeg kjøpte. (Selv om jeg selvsagt er blitt hekta på logging).»
Hva mener jeg?
Jeg kan ikke annet enn å være enig med resten av gjengen. En frontmontert elmotor forenkler hverdagen som sportsfisker drastisk. Bortsett fra at det er enda en ting som skal bæres mellom bilen og båten, blir alt annet enklere. Spinnfiske blir noe helt annet når driften er kontrollert, og går den veien man vil nær sagt uansett vind- eller strømretning. Vertikalfiske, uansett dybde, er langt mindre stressende uten å styre med drivanker eller ankertau i alle retninger. Trolling med autopilot er en drøm med en presis autopilot, og skal det dorges sakte nok er det dessuten veldig deilig å slippe motorduren fra bensinslukeren bakpå.
Du merker godt hvor givende en slik motor er, når du er vant til å bruke en og så befinner deg i en båt som ikke har det. Er man flere som fisker sammen, blir det veldig fort til at den båten som IKKE har frontmontert elmotor blir stående på hengeren.
Av ulemper er helt klart prisen den største. Da jeg kjøpte og monterte min egen Motorguide Xi5 på 24V/ 80LBS holdt budsjettet på 30.000,- så vidt. Men i det lå motor, brakett, batterier, lader, diverse kabler og koblinger, landstrømsanlegg i båten samt en ombygging av fronten på båten for å i det hele tatt kunne montere motoren på en båt som absolutt ikke er bygget for det.
Ellers er det som nevnt en ulempe at enda en ting må slepes mellom bil og båt. Selv om motoren kan låses fast, er låsepatentet såpass enkelt at det ikke gir tilstrekkelig sikkerhet for meg. Samtidig må batteriene lades, så ligger båten ved kai slik min gjør er det en stor fordel med tilgang til landstrøm for lading, så man slipper å drasse med seg batteri(er) hjem hver gang for lading.
Konklusjonen er klar: Nær sagt uansett fiskeform er en frontmontert elmotor en stor fordel.