Har du også Facebook-venner som ikke skjønner at en aldri kan få nok av fiskebilder? Nå kommer den norske appen Catchagram som løser dette problemet så lett som bare det.
Av: Endre Hopland
Ørreten hadde bitt villig hele sommeren, og fluefiskeren Robin Grønvold hadde skaffet seg en imponerende samling skrytebilder på mobilen. Men ofte nølte han med å trykke på dele-knappen. Han visste at ikke alle på vennelista på Facebook var like interessert i fiskebilder, mens MMS-er til fiskekompisene var tungvint og fikk begrenset respons.
Slik ble ideen om en egen bildedelingsapp for sportsfiskere unnfanget, og i skrivende stund gjør Grønvold seg klar til å sende Catchagram ut på markedet.
– Catchagram er en 100 prosent dedikert fiskebilde-app. Alt handler om gleden ved å ta og dele flotte bilder av fangster, fiskeplasser, fluer, sluker og alt annet som har med sportsfiske å gjøre. På Catchagram er alle interesserte i fisk, og i motsetning til andre sosiale medier blir det aldri for mange fiskebilder, sier den fiskende utvikleren.
Den nye appen som nå er på trappene har mange funksjoner felles med andre bildedelingsapper. Brukerne kan selv velge mellom en rekke filtre, rammer og andre effekter for å gjøre bildene mer attraktive. De kan også bla gjennom andre brukeres bilder, like og kommentere disse. I tillegg har appen flere spesifikke, fiskereleaterte funksjoner. Bildene kan blant annet klassifiseres etter type fiske, fiskearter og flere andre kategorier. Dessuten har den en kartfunksjon der brukerne kan se hvem som fanger hva slags fisk i et gitt område.
Sportsfiske er Grønvolds store hobby, og han har fisket i mer enn 30 år. Blant hans egne toppnoteringer finner vi laks på 8,6 kilo, sjøørret på 8 kilo og ørret på 2 kilo. De to sistnevnte tok på flue, som er det fisket han liker aller best.
Grønvold er heller ikke noen fisk på land når det kommer til apputvikling. Etter en solid karriere innen økonomi og finans, hoppet han av i 2012 og grunnla utviklingsselskapet Appsonite. Siden den gang har selskapet lansert mer enn 150 apper, både for sin egen portefølje og for kunder.
– Sosiale nettverksapper for folk med felles interesser er en voksende trend. De fleste har vel opplevd at venner og familie bare er måtelig interessert i en hobby man er pasjonert opptatt av, samtidig som fellesskapsfølelsen blant for eksempel sportsfiskere kan være utrolig sterk, selv når man ikke kjenner hverandre. Å skryte av fangsten er jo halve moroa med sportsfiske, og med Catchagram kan vi gjøre det uhemmet, sier han.
Etter lansering blir selskapets hovedfokus å markedsføre appen, og få flest mulig brukere med seg. I løpet av året planlegger de også å gjøre bildene tilgjengelige i en PC-versjon, med de samme funksjonene som appen.
– For alle sosiale nettverksapper er den første og største utfordringen å få med tilstrekkelig mange brukere til at appen blir morsom og interessant å bruke, men med flere hundre millioner sportsfiskere verden over, har vi tro på at vi skal få til å skape et supert nettverk av sportsfiskere som deler flotte bilder og får den entusiastiske responsen de fortjener, forteller han.
Catchagram vil kunne lastes ned fra iTunes og Google Play i løpet av mai måned, men dersom du er interessert kan du allerede nå registrere deg her, og få melding så snart appen er ute.