Med leserrekorder i fem måneder på rad, en utrolig all time high i juli og tusenvis av nye følgere i sosiale medier, seiler Hooked i medvind som aldri før.
Av: Endre Hopland
Fisking er populært året rundt, men det er ingen som helst tvil om at folk flest finner frem fiskeutstyret i de varmeste månedene. Det er også på denne tiden det leses desidert mest om fisk. Juli har alltid vært den måneden med mest trafikk på Hooked-plattformen, og juli 2017 var ikke noe unntak.
I fjor satte vi en julirekord vi trodde ville bli omtrent umulig å slå. Hele 176 000 unike besøkende var innom Hooked-plattformen i løpet av de 31 julidagene. I år ble dette tallet knust. Smått utrolige 211 000 unike brukere var innom sidene våre forrige måned alene. Dette er naturlig nok all time high for Hooked, og fantastiske juli 2017 ble også den femte måneden på rad med rekordtall.
Det er verdt å merke seg at vi også hadde en voldsom trafikkøkning i mai og juni, to andre måneder som tradisjonelt sett er veldig gode. I mai besøkte 141 000 unike brukere sidene våre, mens 146 000 unike var innom i juni.
– Lesertallene er fantastiske. Jeg hadde trodd at fjorårets julirekord skulle bli stående lenge, men der tok jeg altså grundig feil. En stor og hjertelig takk til alle dere fine folk der ute som følger oss, sier Hooked-gründer og daglig leder Bernt Nor.
At fisking er populært i fiskemiljøet er ikke så rart, men også vanlige dødelige som ikke har boden full av fiskeutstyr er tydeligvis svak for gode fiskehistorier. I sommer har det vært helt ekstremt, og bare de to siste månedene har Hooked hatt hele 53 eksterne medieoppslag.
Fantastiske syv av Hooked sine saker fra juni, juli og august har blitt plukket opp av VG, mens Sol har tatt fem av sakene våre. Andre store nyhetsmedier som NRK, TV2, Dagbladet, Nettavisen og ABC Nyheter har også ved flere anledninger laget saker med bakgrunn i vårt arbeid nå i sommer.
– Alle har et eller annet forhold til fisk og fisking, og det er særlig de sjeldne fangstene og de virkelig store fiskene som får media interessert. Siden mai 2014 har Hooked hatt over 450 oppslag i eksterne medier, og vi er ikke redde for å kalle oss selv hoffleverandører av fiskestoff til det norske folk. Dette er vi også stolte av, sier Bernt Nor, og benytter samtidig anledningen til å takke alle de dyktige fiskerne der ute som faktisk forteller sine historier.
– Det er dere som fisker og får kule fangster som er stjernene, og uten dere hadde det ikke blitt gode fiskesaker. Tusen takk for innsatsen, og fortsett med den gode jobben dere gjør. Så skal vi fortsette å skrive om fangstene deres, sier Hooked-sjefen.
Lesertallene til Hooked så langt i år er fantastiske, men det er ikke bare her det er vekst. Også i sosiale medier peker alle piler i været. Siden desember i fjor har vi fått over 6000 nye Facebook-medlemmer, og medlemsbasen vår teller i skrivende stund 25 470 personer.
YouTube-kanalen HookedTV opplever også solid vekst, og fra rundt 3000 medlemmer ved utgangen av fjoråret, følger nå 4594 personer videoene våre. På Instagram er veksten enda større. Fra rundt 1500 følgere i desember 2016, følger nå 3284 personer oss på den populære bildetjenesten.
– Vi er veldig glade for alle følgere, uansett plattform, og vi tar det som en tillitserklæring og et tegn på at vi gjør mye rett at medlemsmassen stadig vokser. Tusen takk, sier en ydmyk og takknemlig Hooked-gründer.