2018 har vært et spennende år for Hooked, og ikke minst krevende! Aldri før har vi jobbet med så mye spennende, og vi gleder oss til å vise mye av det for dere nå i 2019.
Samtidig er det er ikke lett å navigere et nisjemedie innen jakt- og fiske i en digital æra hvor trender, vaner og algoritmer endres i et utrolig tempo og ofte dikteres av globale selskaper over dammen.
Selv om våre lesertall og antall oppslag vi får hos medienorge er på rekordnivåer er det ikke ensbetydende med suksess på alle flater. Vi har i mange år ikke helt funnet ut hvordan vi kan kapitalisere på leserveksten vi opplever. En stor årsak til dette er at Google og Facebook stikker av med voldsomt store annonseinntekter i Norge. Samtidig som både butikker og leverandører, skaper sine egne distribusjonskanaler i disse kanalene. Dette er selvsagt helt naturlig og Hooked har funnet sin plass i denne miksen.
I 2015 ble Endre Hopland ansatt som redaktør. Kvaliteten på artiklene skøyt i været og vi tipset eksterne medier om alt som var både stort og rart. Her har dere tipsere og Endre har gjort en usedvanlig flott jobb, og vi tør påstå aldri før i Norge har sportsfiske fått så mye oppmerksomhet! #fiskingtilfolket. Daglig har Hooked hatt spennende og artige saker og befestet sin posisjon som Norges ledende fiskemedie.
Vår inntreden i jakt-bransjen har vært nødvendig, smart og spennende. Vi har blitt tatt i mot med åpne armer av en bransje som har vært sulteforet på digitalt innhold, og all vår kunnskap fra fiske har vi tatt med oss inn i dette arbeidet. Synergiene er mange og flere av våre kunder driver både med jakt- og fiske.
Samtidig har vi sett at etterspørselen fra våre kunder har endret seg, de ønsker content og bruksmønsteret til våre lesere går mer og mer mot det visuelle og levende bilder. Videoproduksjon har tatt mer og mer over, både av hva dere lesere ser på Hooked og i sosiale medier, men også ting vi produserer som rene reklameoppdrag dere lesere aldri ser.
Drømmefisken var også en satsning vi hadde stor forventing til, men det endte med et realt mageplask. Ingenting i veien for å feile, slikt hører med og vi har lært en masse som vi tar med oss videre. Vi må innovere, utvikle og tørre å tenke nytt – ellers blir vi akterutseilt slik alle de fysiske magasinene har blitt. De sitter enda og ser på stupet nærmer seg og alle veit det. Vi må ligge i forkant og ikke bakkant, og da er det utopisk å tro at man treffer med alt i første forsøk. Derimot er det den som reiser seg, endrer og prøver igjen som står igjen om seierherre.
Disse endringene i markedet og størrelsen på fiske-bransjen har tvunget Hooked til å ta noen tøffe tak. Det medfører at det dessverre ikke er økonomisk spillerom for å ha en fast ansatt redaktør og rollen som dagsaktuell nyhetsformidler er ikke bærekraftig. Det er det tyngste jeg (Bernt) noensinne har gjort, å fortelle Endre en fantastisk dyktig kollega, at han dessverre må finne en annen arbeidsplass. Det kom vel ikke som noen kjempeoverraskelse på oss da vi har sett disse endringene i vårt daglige virke og på nært hold over en stund. Men ufattelig trist er det. At Endre i samme uke fikk en nedslående beskjed om at han har fått kreft er ubeskrivelig, urettferdig og en bekreftelse på at det ikke finnes noen Gud.
Veien videre
Rent økonomisk øker Hooked AS omsetningsmessig og mye av det vi har begynt på i 2018 har vært fantastisk å få være med å skape. Det vi har vært med å skape i år slår alt annet vi har gjort og lista er hevet mange hakk. Vi skal fortsette utviklingen av selskapet og vår posisjon innen jakt- og fiske i Norge.
I korte trekk vil vi satse på følgende (mer info kommer senere);
- Levere mer levende bilder.
- Færre og større aktiviteter.
- Økt fokus på Instagram.
- Ny nettside
- Fra daglig nyhetsmedie til ukentlig innhold.
- Økt bruk av frilansere på fiske- og jakt.
- To store årlige eventer
- Revitalisering av Hooked+