Den pågående reklamekampanjen som vi skrev om i desember vekker ikke uventet reaksjoner fra sportsfiske-Norge.
Vegard Heggem i fra Aunan Lodge mener det er «Blenda-vasking» av en virksomhet som nettopp har tilbakelagt et annus horribilis for sine største miljøutfordringer til Kampanje.
Skjønnmaling
– Det er ikke tvil om at disse reklamesnuttene er en skjønnmaling av virksomheten, og man får følelsen av at det hadde vært bedre omdømmebygging å gjøre mer med problemene man sliter med enn å male over med denne typen propaganda sier han.
– Har våre ord i behold
Oppdrettsnæringen eksporterer laks for rundt 30 milliarder kroner årlig, men har slitt med et frynsete omdømme – nettopp på grunn av de miljømessige utfordringene. Kommunikasjonsdirektør Are Kvistad i FHL mener likevel de kan forsvare bruken av begrepet «bærekraftig».
– Vi er kjent med at villaksinteressene ikke ønsker oppdrett langs kysten. Vi mener det er en viktig matproduksjon og en klok måte å produsere mat på.
Les hele saken på Kampanje.no