Det er mange myter knyttet til tilreisende sportsfiskere og deres forbruk her til lands, og mange av disse har helt sikkert sitt utspring i sanne historier. På generelt grunnlag skal en likevel ta myter med en solid spade salt, og gi folk en sjanse. Ferske tall viser nemlig at turistfiskerne legger igjen mangfoldige millioner her hvert eneste år. Og det er slett ikke bare rorbueiere i Lofoten som tjener penger på fisketurisme.
Det sier seg selv at det ikke hjelper på inntrykket til den vanlige mannen i gata at riksavisene hvert eneste år slår opp triste saker der fisketurister har blitt stoppet på en eller annen grenseovergang med to tonn torskefilet i overlast. Eller for den saks skyld saker der godt beduggede Europanaboer har fått så mye fisk at båten deres har begynt å ta inn vann, og Kystvakten må i aksjon for å redde dagen.
Blant våre fiskeglade naboer finnes også de som fyller bobilen med billig pils og wiener på glass fra Lidl før de vender nesen mot det langstrakte kongeriket i nord. Dette er rutinerte Norgesvenner med midnattssolcapser, magevesker og elgklistremerke i hekken, som fint klarer fire uker med Norgesferie uten andre utlegg enn diesel og fergebilletter. Det er ikke tvil om at de finnes, men utgjør de majoriteten av fisketuristene Norge får besøk av hvert år? Neppe…
Via en nettbasert spørreundersøkelse på fiskeportalen Fishspot.no, som baserer seg på sportsfiske i Hedmark og Østerdalen alene, har Norsk institutt for naturforskning (NINA) kartlagt det som må kunne kalles en veldig liten del av de norske fisketuristenes pengeforbruk. I undersøkelsen er bare et utvalg av de som har bodd og fisket i Hedmark og Østerdalen i løpet av 2013 med. Vi snakker med andre ord om en brøkliten del av landet vårt som bare tilbyr innlandsfiske. Til tross for det nokså beskjedne grunnlaget er tallenes tale krystallklar: Fisketurisme er big business i Norge!
Spørreundersøkelsen til NINA ble rettet mot de som kjøpte fiskekort i Fishspot sitt nettverk, og datainnsamlingen har også bestått av en sammenstilling av solgte fiskekort i Fishspot.
– Formålet med undersøkelsen har vært todelt: For det første har det vært ønskelig å teste ut en metode for beregning av fiskernes forbruk i Fishspot, det vil si deres kjøp av fiskekort og andre varer og tjenester i forbindelse med fisket. For det andre har det vært ønskelig å gjøre en beregning av fiskernes forbruk i Fishspot i 2013, heter det i rapporten.
Totalt svarte 434 fiskere på spørreundersøkelsen. Dataene fra spørreundersøkelsen har, sammen med en fullstendig oversikt over kortsalget til alle fiskekortområdene i Fishspot, dannet grunnlaget for å beregne fiskeinnsats, omsetning av fiskekort og fiskernes totale kjøp av varer og tjenester under fisket i 2013.
– Fiskekortområdene i Fishspot solgte fiskekort for 6,2 millioner kroner i 2013. Dette er en økning på ti prosent fra 2012. Samlet fiskeinnsats for de rundt 18 000 fiskerne i Fishspot ble beregnet til 102 000 døgn der tilreisende fiskeres andel av dette var 78 000 døgn. I snitt fisket hver fisker i seks døgn, mens turen samlet sett varte i syv døgn. Dette gir til sammen 119 000 overnattingsdøgn, heter det i rapporten fra NINA.
Men så var det pengene da. Tallene til NINA viser at turistfiskernes samlede kjøp av varer og tjenester på fisketuren ble beregnet til omkring 100 millioner kroner i 2013, med et øvre estimat på 129 millioner kroner og et nedre estimat på 90 millioner. Det er mye penger i et fylke på snaue 27 400 kvadratkilometer.
Salget av fiskekort utgjorde ellers seks prosent av disse millionene. I gjennomsnitt var fiskernes forbruk i denne undersøkelsen 1024 kroner per døgn. Samlet oppga de tilreisende fiskerne at de kjøpte 45 000 overnattingsdøgn til en verdi av ni millioner kroner.
Flere detaljsaker fra rapporten til NINA kommer her på Hooked utover våren.