Hooked kan vise til leserrekorder i seks av de syv første månedene i 2018, inkludert en all time high på nesten en kvart million unike lesere i juli.
Av: Endre Hopland
For de mest dedikerte fiskerne der ute er det ingenting som heter sesong, og fisking er da også en hobby som er populær året rundt. Det erlikevel ikke til å legge skjul på at det er i de varmeste månedene folk flest finner frem fiskeutstyret. Det er også om sommeren, og da særlig i juli, at det leses desidert mest om fisk.
For Hooked sin del har juli alltid vært den måneden med mest trafikk. I juli 2016 hadde vi besøk fra 176 000 unike IP-adresser, en rekord vi trodde kom til å bli stående lenge. Der tok vi feil, for allerede året etter viste julitallene fantastiske 211 000 unike brukere. Med en oppgang 35 000 brukere var vi sikker på at toppen var nådd, men nok en gang tok vi feil.
Juli-tallene for 2018 viser nemlig at utrolige 229 000 unike lesere har besøkt våre nettsider i løpet av disse 31 sommerdagene. Det er en oppgang på 18 000 fra samme måned i fjor, og for en nisjeplattform er dette helt fantastiske tall.
– Jeg er egentlig målløs, men jeg er veldig glad for at vi befester vår posisjon som det ledende fiskemediet på nett i Norge. Vi får også flotte tilbakemeldinger på- og oppmerksomhet rundt jakt- og skytesatsingen vår, noe vi selvsagt setter stor pris på, sier Hooked-gründer og daglig leder Bernt Nor.
At fisking er populært i fiskemiljøet sier nesten seg selv, men også vanlige dødelige som ikke har boden full av stenger og sneller liker en god fiskehistorie i ny og ne. I sommer har det vært helt ekstremt, og bare i juni og juli månedene har Hooked-saker fått hele 62 eksterne medieoppslag i inn- og utland.
Så langt i år har Hooked-saker ført til nokså utrolige 121 medieoppslag. Fem av sakene våre har havnet i VG, mens hele ni forskjellige historier har blitt plukket opp av Sol. Andre store nyhetsmedier som NRK, TV2, Dagbladet, Nettavisen, Aftenposten og ABC Nyheter har også ved en rekke anledninger laget saker med bakgrunn i vårt arbeid så langt i 2018. I tillegg er listen av oppslag i lokale- og regionale aviser lang.
– Det er særlig de sjeldne fangstene og de virkelig store fiskene media er interessert i. Siden mai 2014 har Hooked hatt over 650 oppslag i eksterne medier, og vi overdriver ikke når vi omtaler oss selv som hoffleverandører av fiskestoff til det norske folk. Dette er også noe vi er stolte av, sier Nor.
Han benytter samtidig anledningen til å takke alle fiskerne der ute for at de stiller opp til intervju og deler sine historier med omverden.
– Det er dere som fisker og får de fantastiske fangstene som gjør dette mulig. Takket være dere lærer vanlige folk noe nytt om fisk og hva som faktisk finnes i det våte element her i Norge på ukentlig basis. Tusen takk for innsatsen, og fortsett med den gode jobben dere gjør. Så skal vi fortsette å skrive om fangstene deres, sier Nor.
Også i sosiale medier vokser Hooked jevnt og trutt. I skrivende stund har vi nesten 28 000 følgere på Facebook og nesten 4000 følgere på Instagram. I tillegg abbonnerer i overkant av 6500 personer på YouTube-kanalen vår.
– Vi er veldig glade for alle følgere, uansett plattform, og vi tar det som en tillitserklæring og et tegn på at vi gjør mye rett at medlemsmassen stadig vokser. Tusen takk, sier en ydmyk og takknemlig Hooked-gründer.